Σελίδες

4/7/23

"Homo Aeternus", νουβέλα

 





Μέσα στον τάραχο των εκλογών, θριαμβολογίες από τη μια, θρήνοι και κοπετοί από την άλλη, βρήκε την ώρα να εκδοθεί η νουβέλα μου. Της εύχομαι καλό ταξίδι.


Βρίσκεται ήδη στα βιβλιοπωλεία, για όποιον θέλει να ξεφύγει λίγο από τα τρέχοντα της πολιτικής.

Από τις Εκδόσεις "Τύρφη":

Η λογοτεχνία του μετα-ανθρωπισμού.
Homo Aeternous / Καίτη Βασιλάκου / εκδόσεις Τύρφη

Μια ιστορία φιλοσοφικής και όχι επιστημονικής φαντασίας, όπου ο Homo Aeternus που κυριαρχεί στη Γη είναι εξελικτικό δημιούργημα του Homo Sapiens, έχει ηθικές αρχές που ποτέ δεν παραβαίνει, ασχολείται με την έρευνα και την επιστήμη, φροντίζει τη ζωή και τα πλάσματά της, αλλά δεν είναι ούτε καλός ούτε κακός, επειδή δεν διαθέτει συναισθήματα και αισθήματα.
Πόσο άνθρωπος είναι αυτός ο κυρίαρχος Άνθρωπος; Ο ίδιος νιώθει ανώτερος, επειδή δεν είναι έρμαιο των φυσικών ενστίκτων και των συνακόλουθων συναισθημάτων. Νιώθει άτρωτος, επειδή μπορεί να παρατείνει τη ζωή του όσο θέλει και δεν γνωρίζει τι είναι η κακουχία. Νιώθει βαθιά ηθικός, επειδή είναι λογικός.
Έρχεται όμως η στιγμή που μπαίνει στον πειρασμό να βιώσει συναισθήματα. Και τότε όλα ανατρέπονται.
(Από σήμερα σε όλα τα ενημερωμένα βιβλιοπωλεία).

Μετα-ανθρωπισμός
----------------------------

Ο όρος αποδίδεται στον Ihab Hassan, κριτικό, ερευνητή και θεωρητικό της λογοτεχνίας, κατά τον οποίο ο ανθρωπισμός [humanism] ίσως να φτάνει στο τέλος του, καθώς μετασχηματίζεται σε κάτι που θα έπρεπε να ονομάσουμε μετα-ανθρωπισμό. Η θεωρία αυτή αμφισβητεί και υπερβαίνει τις ιδέες και τα πρότυπα του αναγεννησιακού ανθρωπισμού (ή ουμανισμού), ώστε να ανταποκριθεί στα νέα τεχνολογικά δεδομένα του 21ου αιώνα.
Συγκεκριμένα, o Hassan υποστηρίζει ότι δεν υπάρχει τίποτα ιδιαίτερο στην παρούσα μορφή της ανθρώπινης φύσης, συμπεριλαμβανομένης της κοινωνικής δομής και του πολιτισμού, αλλά ακόμη και των οργάνων του ανθρώπινου σώματος. Τα όρια του προσδόκιμου ζωής ή η οξύτητα της όρασης θα μπορούσαν, από αυτή την άποψη, να επεκταθούν σε σημείο που με τα σημερινά δεδομένα να θεωρείται μη φυσιολογικό. Εξάλλου, το «μη φυσιολογικό» μπορεί να αναφέρεται απλώς σε κάτι ασυνήθιστο ή παρωχημένο, ενώ, από την άλλη, δεν μπορεί να αμφισβητηθεί η «φυσικότητα» ενός ανεμοστρόβιλου ή μιας καταστροφικής πλημμύρας.

Ο μετα-ανθρωπισμός χρησιμοποιείται ορισμένες φορές ως συνώνυμο της ιδεολογίας της τεχνολογίας γνωστής ως υπερ-ουμανισμός ή υπερ-ανθρωπισμός [transhumanism], επειδή συνηγορεί στη δυνατότητα της επίτευξης ενός μετα-ανθρώπινου μέλλοντος με καθαρά εξελικτικούς όρους. Ωστόσο, οι δύο αυτές έννοιες διαφέρουν καθώς η δεύτερη δεν αφορά τόσο την αλλαγή στον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβανόμαστε τον εαυτό μας, όσο το πώς θα μπορούσαμε αποτελεσματικότερα να χρησιμοποιήσουμε την τεχνολογία και τα άλλα διαθέσιμα μέσα, ώστε να αλλάξουμε αυτό που είμαστε.

Οι μέθοδοι που εφαρμόζονται από πρωτοπόρους του κλάδου όπως ο Craig Venter, πρωτοστάτης στην προσπάθεια για αποκρυπτογράφηση του ανθρώπινου γονιδιώματος, είναι επαναστατικές όσο και αμφισβητήσιμες: από χημικά και φάρμακα για την αύξηση των νοητικών ικανοτήτων μέχρι την άμεση σύνδεση ενός ανθρώπινου εγκεφάλου με υπολογιστή, την εμφύτευση εγκεφαλικού ιστού και την αξιοποίηση των βακτηριδίων προς όφελος του ανθρώπου.
Όλες οι αντιδράσ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου