Κάποτε, πριν τρεις δεκαετίες και περισσότερο, άνθιζαν στους τοίχους της πρωτεύουσας τα συνθήματα: «Έξω οι βλάχοι από την Αθήνα», «Βλάχοι, να πάτε στα χωριά σας» και άλλα παρόμοια που έδειχναν την ενόχληση των γηγενών Αθηναίων για τη μαζική εσωτερική μετανάστευση στο άστυ που είχε αλλοιώσει σοβαρά την καθημερινότητά τους.
Οι «βλάχοι» ωστόσο όχι μόνο δεν έφυγαν από την Αθήνα, αλλά συνέχιζαν να καταφθάνουν και να προστίθενται στα εκατομμύρια των κατοίκων της πόλης.
Εγκαταστάθηκαν κανονικά εδώ, βρήκαν δουλειές, άνοιξαν μαγαζιά, έγιναν τεχνίτες ή ιδιωτικοί και δημόσιοι υπάλληλοι, παντρεύτηκαν και πολλαπλασιάστηκαν, οι δε γηγενείς χάθηκαν κάτω από τον πληθυσμιακό τους όγκο και έγιναν είδος προς εξαφάνιση.
Η πρωτεύουσα εξαπλώθηκε στο λεκανοπέδιο της Αττικής προς όλες τις κατευθύνσεις, νέες συνοικίες εμφανίστηκαν και οι παλιές και αραιοκατοικημένες μεταμορφώθηκαν σε πυκνοκατοικημένα περιφερειακά κέντρα με αυτόνομη ζωή. Με άλλα λόγια η Αθήνα έγινε αγνώριστη, έγινε η πόλη που ξέρουμε εμείς σήμερα.
Στην κλασική πλέον ερώτηση «από πού είσαι;», ο νέος Αθηναίος έδινε ποικίλες απαντήσεις που κάλυπταν όλες τις περιοχές της ελληνικής γης. Αν συνέβαινε να είναι παλιός Αθηναίος, το τόνιζε αυτό πολύ καθαρά για να αντιδιαστείλει την προέλευσή του από τους νεήλυδες που κακώς συστήνονταν ως Αθηναίοι.
Παρ’ όλα αυτά, τα συνθήματα εξακολουθούσαν να διακοσμούν τους τοίχους της πόλης. Κάποιοι αθεράπευτα ρομαντικοί επέμεναν να νοσταλγούν τον παλιό καλό καιρό, τότε που η Αθήνα ήταν μια πόλη μικρότερη, ανθρωπινότερη και κυρίως «καθαρότερη», χωρίς δηλαδή τους ενοχλητικούς επαρχιώτες που είχαν αλλοιώσει το πληθυσμιακό δυναμικό της.
Μετά ξαφνικά τα συνθήματα αυτά εξαφανίστηκαν. Τι συνέβη; Μεγάλωσαν εν τω μεταξύ αυτοί οι αμετανόητοι νοσταλγοί του παρελθόντος, γέρασαν και πιθανόν πέθαναν; Το πήραν μήπως απόφαση ότι οι «βλάχοι» δεν επρόκειτο να επιστρέψουν ποτέ στα χωριά τους; Ή μεσολάβησε κάτι άλλο που έκανε τους παλιούς και τους νέους Αθηναίους να συμφιλιωθούν;
Είναι πάντως αξιοσημείωτο ότι τα συνθήματα εξαφανίστηκαν την εποχή που η χώρα άρχισε να κατακλύζεται από άλλους ξένους που έρχονταν από άλλες χώρες, είχαν άλλη γλώσσα, άλλη θρησκεία και άλλα έθιμα. Οι νέοι αυτοί ξένοι τα πρώτα χρόνια βολεύτηκαν με δουλειές που οι Έλληνες δεν καταδεχόμασταν πια να κάνουμε, μια και εν τω μεταξύ το βιοτικό μας επίπεδο είχε ανέβει σημαντικά (με ξένα χρήματα φυσικά, αλλά τότε δεν το ξέραμε).
Για ένα καιρό όλοι δείχναμε ευχαριστημένοι: οι Έλληνες, επειδή οι ξένοι μάς είχαν απαλλάξει από αυτές τις ενοχλητικές εργασίες και ζητούσαν γι αυτές λίγα σχετικά χρήματα. Οι ξένοι, επειδή επί τέλους είχαν βρει μια δουλειά και έτρωγαν ψωμί.
Και καθώς ήμασταν και ένας λαός ψυχοπονιάρης ( η προσφυγιά και η δική μας μετανάστευση στα ξένα ήταν νωπά στη μνήμη μας), όταν άρχισαν να καταφθάνουν οι καραβιές των ξένων στα νησιά μας, μισοπνιγμένων και εξαθλιωμένων από τις κακουχίες, οι κάτοικοι έτρεχαν να τους φροντίσουν, να τους δώσουν ρούχα και φαγητό κι ένα κατάλυμα για να μην πεθάνουν στους δρόμους.
Αλλά έχετε παρατηρήσει τι γίνεται, όταν κάποιος φέρνει τροφή και ταΐζει τα δυο-τρία αδέσποτα της αυλής του. Πριν το καλοκαταλάβει, τα αδέσποτα έχουν γίνει εκατό. Πριν το καλοκαταλάβουμε, ο τόπος μας γέμισε μετανάστες. Και η Αθήνα επίσης. Μια νέα αλλοίωση του πληθυσμιακού δυναμικού άρχισε τότε να απειλεί όχι μόνο την πρωτεύουσα αλλά ολόκληρο τον τόπο.
Και τότε στους δρόμους της πόλης εμφανίστηκαν τα νέα συνθήματα.
Το άρθρο δημοσιεύεται στην Ελεύθερη Ζώνη.
http://www.elzoni.gr/html/ent/579/ent.8579.asp
σωστη καταγραφη μιας αδιαμφισβητητης πραγματικοτητας... ή τα συνθήματα δεν κανουν τιποτα αλλο απο το να βρωμιζουν περισσοτερο την πόλη!
ΑπάντησηΔιαγραφήΠολύ σωστά τα περιγράφεις. Πιστεύω ότι και εμείς φταίμε για τις ανεξέλεγκτες ορδές των ταλαίπωρων μεταναστών που μη έχοντας στον ήλιο μοίρα ήρθαν εδώ για να εισπράξουν πενταροδεκάρες και τη περιφρόνησή μας. Ας είχαμε το θάρρος ν'ασχοληθούμε μαζί τους, βρίσκοντάς τους δουλειά (επι τη εισόδω τους), προσφέροντας εκμάθηση της γλώσσας, σίτηση, περίθαλψη και ενσωμάτωση στα ελληνικά δεδομένα.
ΑπάντησηΔιαγραφήΓιατί άμα μαζευτούν τα άπειρα αδέσποτα στο κήπο σου, παραπονιούνται οι γείτονες και αρχίζουν τις φόλες. Ετσι κι εμείς κάνουμε τώρα. Και είναι απαράδεκτο.
Γεια σου, Ανώνυμε.
ΑπάντησηΔιαγραφήΈχεις δίκιο με τα συνθήματα.
Μαρίνα, υπογράφω όσα λες. Ο άνθρωπος είναι καλός μέχρι ένα όριο. Μετά γίνεται κακός, όταν δει ότι έχασε αυτά που είχε.
ΑπάντησηΔιαγραφήΕπειδή οι "συγχωριανοί" έχουν γίνει πλέον η υπέρτατη εξουσία και το απόλυτο κράτος, ε, λογικό είναι, αναλογικά, να μας πιάνει κάπου κάπου κι ένας τρόμος.
ΑπάντησηΔιαγραφήAKG, μιλάς για παρωχημένους τρόμους, ίσως και άτοπους.
ΑπάντησηΔιαγραφήΕννοείται, Καίτη, και φαντασιακούς, θα πρόσθετα.
ΑπάντησηΔιαγραφήΕν τω μεταξύ στη Λευκωσία συναντιούνται σήμερα οι αρμόδιοι για θέματα μεταναστευτικής πολιτικής υπουργοί Γαλλίας, Ισπανίας, Ιταλίας, Μάλτας, Ελλάδας και Κύπρου για να συζητήσουν κοινούς τρόπους δράσης των κρατών της Μεσογείου, που δέχονται τα μεγαλύτερα μεταναστευτικά ρεύματα λόγω της κατάστασης στη Βόρεια Αφρική και στη Μέση Ανατολή, και προκειμένου να μεταφέρουν τα συμπεράσματά τους ως κοινές θέσεις τους σε έκτακτο συμβούλιο με το ίδιο θέμα που θα γίνει στις Βρυξέλλες τον Μάιο.
http://www.cna.org.cy/website/
Ελπίζουμε σε κάτι καλό.
AKG, ευχαριστούμε για την πληροφορία, είναι πολύ σημαντική. Να δούμε τι αποφάσεις θα πάρουν. Και με την ευκαιρία: γιατί δεν βοηθούμε τις χώρες αυτών των ταλαίπωρων μεταναστών, ώστε να κάθονται οι άνθρωποι στις πατρίδες τους;
ΑπάντησηΔιαγραφήΑΡΑ Κ ΕΣΥ 1 ΒΛΑΧΟΥΤΣΑ ΕΙΣΑΙ ΚΑΙΤΗ ΒΑΣΙΛΑΚΟΥ 1 ΤΑΛΑΙΠΩΡΗ ΑΣΧΗΜΗ Κ ΨΩΝΙΣΜΕΝΗ ΒΛΑΧΑΡΑ ΠΟΥ ΗΡΘΕ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΠΑΙΞΕΙ ΠΡΩΤΕΥΟΥΣΙΑΝΑ .1 ΓΥΝΑΙΚΑ(ΛΕΜΕ ΤΩΡΑ) ΚΟΜΠΛΕΞΙΚΗ Κ ΜΕ ΤΕΡΑΣΤΙΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΚΑΤΩΤΕΡΟΤΗΤΑΣ ΕΥΧΟΝΜΑΙ ΑΥΤΑ ΠΟΥ ΓΡΑΦΕΙΣ ΠΑΛΙΟΧΑΜΟΥΡΑ ΝΑ ΙΣΧΥΟΥΝ Κ ΓΙΑ ΣΕΝΑ ΔΕΝ ΕΙΣΑΙ ΑΘΗΝΑΙΑ ΑΛΛΑ 1 ΑΝΙΚΑΝΗ ΝΑ ΠΑΡΑΔΕΧΘΕΙ ΤΗΝ ΚΑΤΑΓΩΓΗ ΤΗΣ.ΕΞΨ ΣΚΑΤΟΠΡΑΜΑ ΑΠΤΗΝ ΑΘΗΝΑ ΓΙΑΤΙ ΕΤΣΙ Κ ΣΕ ΠΕΤΥΧΩ ΘΑ ΚΑΨΩ ΜΕ ΟΞΥ ΤΗΝ ΤΕΡΑΤΟΦΑΤΣΑ ΣΟΥ
ΔιαγραφήΑΡΑ Κ ΕΣΥ 1 ΒΛΑΧΟΥΤΣΑ ΕΙΣΑΙ ΚΑΙΤΗ ΒΑΣΙΛΑΚΟΥ 1 ΤΑΛΑΙΠΩΡΗ ΑΣΧΗΜΗ Κ ΨΩΝΙΣΜΕΝΗ ΒΛΑΧΑΡΑ ΠΟΥ ΗΡΘΕ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΠΑΙΞΕΙ ΠΡΩΤΕΥΟΥΣΙΑΝΑ .1 ΓΥΝΑΙΚΑ(ΛΕΜΕ ΤΩΡΑ) ΚΟΜΠΛΕΞΙΚΗ Κ ΜΕ ΤΕΡΑΣΤΙΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΚΑΤΩΤΕΡΟΤΗΤΑΣ ΕΥΧΟΝΜΑΙ ΑΥΤΑ ΠΟΥ ΓΡΑΦΕΙΣ ΠΑΛΙΟΧΑΜΟΥΡΑ ΝΑ ΙΣΧΥΟΥΝ Κ ΓΙΑ ΣΕΝΑ ΔΕΝ ΕΙΣΑΙ ΑΘΗΝΑΙΑ ΑΛΛΑ 1 ΑΝΙΚΑΝΗ ΝΑ ΠΑΡΑΔΕΧΘΕΙ ΤΗΝ ΚΑΤΑΓΩΓΗ ΤΗΣ.ΕΞΨ ΣΚΑΤΟΠΡΑΜΑ ΑΠΤΗΝ ΑΘΗΝΑ ΓΙΑΤΙ ΕΤΣΙ Κ ΣΕ ΠΕΤΥΧΩ ΘΑ ΚΑΨΩ ΜΕ ΟΞΥ ΤΗΝ ΤΕΡΑΤΟΦΑΤΣΑ ΣΟΥ
ΔιαγραφήΓειά σας,
ΑπάντησηΔιαγραφήΜήπως θα μπορούσατε να μου δώσετε πληροφορίες για μία σχετική βιβλιογραφία που να ασχολείται με την αντιμετώπιση των τότε γηγενών Αθηναίων προς τους εσωτερικούς μετανάστες?
Σας ευχαριστώ,
Πάνος
Πάνο, δυστυχώς δεν έχω κάτι υπόψη μου. Ό,τι γράφω, είναι προσωπικές εμπειρίες μου.
ΑπάντησηΔιαγραφήΓλαφυρά καί μέ ἀκρίβεια καταγράφει ἡ Καίτη Βασιλάκου αὐτή τήν ἐξέλικτική πορεία τοῦ ἀθηναϊκοῦ κοινωνικοῦ ἰστοῦ. Ὄντως , ἀπ'τήν Ἀθήνα ὄχι μόνο δέν ἔφυγαν οἱ βλάχοι , ἀλλοδαπῶς προστίθεται ὅ,τι λάχει...
ΑπάντησηΔιαγραφήΟι καιροί αλλάζουν, όλα γύρω μας αλλάζουν.
ΑπάντησηΔιαγραφή